Corpus of Electronic Texts Edition
Instructio Pie Vivendi et Superna Meditandi (Author: [unknown])
section 38
25] DE FELICITATE ETERNA .i. DON CHONACH MHARTHANACH.
Uair do h-ullmhughadh e co deimhin dona firenaigh agus
do lucht na togha, agus ata sé inntsanntaighthi do cach aen
lenab ionmhuin Dia maille re h-indtinne lasardha gradhach.
Uair adeir in Tighearna ris in ndroing so, ticidh a lucht na
30]
mbeandacht agus gabhaid flaitheas m'Atharsa do h-ullmhughadh
daibh o thosach domhain, agus oirdeocha Dia daibhsi e mar
do ordaigh m'Athair damhsa, iondas co caithidh sibh agus
co n-ibhadh sibh ar mo bhordsa am fhlaitheamhnas fein: oir
deallrochaigh na fírein mar ghrein a flaitheamhnas m'Athar
35]
fein. Creid, a dhuine corab mor in solas bhes is in ionad a
soillseocha gach aen duine mar ghrein. Is e an solas so adeir
p.191
Augustin do bheith a corp Chriosd a n-aimsir na h-eiseirghi,
agus ge do fholchadh ar na deisciblibh e, ni raibhi sin i
n-easbaidh, oir nír fhulaing an silleadh daenna anfann e. Agus
is lor so d'fhoillsiughadh conaich t-suthain na ndeisciblibh.
5]
Do ghairdeachas na gloiri so adeir Isayas, venient in Syon
.i. ticfidh na Criosdaidhthe co forbhfailteach a scathan na soillsi
suthaine, agus beith an gairdeachas os a cind agus glacfaid
siadsan in forbhfailteachas agus in subhachas suthain, agus
teithfidh in galar agus an doilghes agus an fhail agus an chned.
10]
Amhail adeir Augustin, beith saidhbhris ionann ag na h-uile
an tan sin, agus aen toil do-scailti aca uile, agus beith si saer
o gach uile locht agus cengailti ris gach uile mhaith foirfi beith
a' gnathughadh gan scur o aibhneas agus o fhorbhfailti
mharthanach gan chuimhne ar choir na ar phein, agus gan
15]
dearmad ar shaeri na ar onoir fa chomhair na sairsi suthaine,
co mbeith buidheachas grasamhail do bharanta na gloiri suthaine.
Muna cuimhnighidis a mbochtaine agus a ndochma agus a
ndaidhbhris phianamhail shaeghalta, ciondas do mholfadais
trocaire Dhé? Oir ní fhuil a flaitheamhnas glóir is airdi na
20]
moladh na fola agus na feola or shaeradh sinne. Oir adeir
Gregoir, do chifid na firein uile ina nDia fein na gairdighthe
ghlórdha do ghebh siad, agus budh léir doibh pian na ndaine
ndamanta co léir, iondas gomadh moidi aitheonaid siad iad
fein do bheith ina feitheamhnaibh ag na grasaibh dhiadha,
25]
na peacthaich aga cesadh a n-ilradh a locht. Gurab aire sin
adeir an salm, beati qui habitant in domo tua, Domine, in secula
seculorum laudabunt te .i. is conaich lucht aitighthi do thighi,
a Thighearna, oir molfaid siad thú tre saeghal na saeghal. Adeir
Augustin co molfaid boill agus inde in chuirp neamh-thruaillighthi
30]
do ghlóir mharthanach, a Dhia, oir is mór saidhbhris an ionaid
nach faicfidhthear olc agus nach ceilfidhthear maith, ina canfaid
cach uile mholadh Dhia co suthain, oir ni fheadar ni ele do
ghentai is in ionad nach scurthar tre thoil ele agus nach
saeradhthar tre riachtanas a leas acht ac sior-mholadh Dhia.
35]
Don t-sith agus don naemhthacht adeir an salm, lauda Ierusalem
p.192
Dominum, {MS folio 56b2} lauda Deum tuum Sion .i. a Ierusalem mol
an Tighearna, agus moladh Syon a Dia fein. Agus is e do
chuir do chrioch anns an t-sith t-suthain, agus sasfas tu do
laeghan na cruithneachta. Is conaich co deimhin in saidhbhris
5]
sud, oir ní bhí tnuth in tí is isle ris in ti is airde ann, amhail
as follas nach fuil tnuth na n-aingil ris na h-archainglibh, iondas
na budh thoil le h-aen neach ann in ni nachar ghlac se, oir ní
thnuthaighidh súil re h-aen gloir eili a flaitheamhnas, agus
gemadh lugha glóir in duine so a flaitheamhnas na gloir in
10]
duine eile, ni bhudh ail leis a ardughadh uadha. De abundancia
.i. don t-saidhbhris. Oir adeir an salm ceadna, inebriabuntur
ab ubertate domus tue et torrente voluptatum tuarum potabis
eos .i. coimhlinfaidhthear na daine do thoradh do thighi, agus
do shruth iomarcrach do chonaich t-sasfas tu gach aen, oir
15]
is mór do shaidhbhris agus do bhlassaibh do fholchais do lucht
t'egla. Oir in t-ionad a narbh ail leis in spiorad, is ann bhias
in corp gan fuireach, oir is e in ti do-bheir amach in subhailci
is luachdhi, agus do gheall se he fein dona naemhaibh iondas
nach eidir tabhurtas do leanamhain thairis sin. Adeir an
20]
Tighearna fos, is asamsa agus indum sasfaidhthear na firein,
iondas gumadh me gach aen ni sochraidh sainnteochaid na
daine .i. a mbeatha agus a slainti agus a sasadh agus a n-acfaind
agus a sith agus a nglóir agus a n-anoir agus a n-uile mhaitheas.
Is mar sin co deimhin tuictear co direach an ni adubhairt an
25]
t-apstol, utsit Deus omnia in omnibus, ipse finis erit desideriorum
nostrorum .i. is e Dia is uili dona h-uilibh, agus is e crioch ar
toilne he, agus is e do chifither gan crich agus graidheochar
gan athmhaoltas agus molfaidhthear gan toirrsi. Is e so in
tinnluchadh agus an toil agus an gniomh gan cunntabhairt dona
30]
h-uilibh, agus uachtaran chum formaid ar smuaintighi. Agus
is e do chifem agus graidheochamaid agus molfamaid, agus
is e bhias anns a chrich gan crich. Oir créad eili budh chrioch
p.193
duinne acht dul chum flaitheamhnais ata gan crich? O anam
atá conaich co firendeach t-sanntaigheas smuaineadh lasardha
toileamhail na neithe so do ghnath, agus gairdighthir co
h-acfaindeach aga feitheamh o indtinn mhilis chaoin-fhuarach
5]
iondas co tuillfidh tu siruidheacht do chrichi do bheith
ona neithibh glordha so gan foirceand gan crich, is aibhind
duit.