Corpus of Electronic Texts Edition
Instructio Pie Vivendi et Superna Meditandi (Author: [unknown])
section 35
DE RESURRECTIONE CHRISTI .i. D'EISEIRGHI CHRIOSD AGUS
NA CINEADHAIGH UILE.
Agus is coir do gach uile dhuine a chreidimh gan cunntabhairt,
agus is fris labhras in Tighearna in tan adeir, ego sum resurrectio
25]
et vita: qui credit in me, etiamsi mortuus fuerit vivet et ego
resuscitabo eum in novissimo die .i. is misi in eiseirgni {MS folio 55a2}
agus an bheatha, agus ge do fhagha in neach chreidfis indumsa
bas, beidh se ina bheathaidh, agus muisgelatsa he is in ló
deghinach. Omnes qui in monumentis sunt audient vocem
30]
filii Dei, et qui audierint vivent .i. gach aen bhes is na h-uadhaibh
do chluinfid siad guth Mhic Dhe agus beid ina mbeathaidh:
agus adeir an t-apstol, si enim credimus quod Iesu mortuus
est et resurrexit, ita et Dominus eos qui dormierint per Iesum
adducet cum eo .i. mar chreitir Iosa d'fhaghbhail bais agus
p.184
do dhenamh eiseirghi, creitidh na daine fhuair bas trid co tibhra
leis iad. Da fiafraighi neach, ciondas do ghentar in eiseirghi,
adeir in fear ceadna, quoniam ipse Dominus in iussu et in
voce archangeli et in tuba Dei descendit de caelo et mortui,
5]
qui in Christo sunt, resurgent primi, deinde nos, qui vivimus,
qui relinquimur, simul rapiemur cum illis in nubibus obviam
Christo in aera et sic semper cum Domino erimus .i. ticfaidh
in Tighearna fein a silleadh follas agus a nguth an aingil agus
a mbuabhall Dhia agus na mairbh fhuair bás a Criosd eireochaid
10]
leis ar tus, agus sinne in drong ata beo, berthar a nelaibh aeir
maille re cach sinn agus bemid beo maille renar Tighearna,
agus eireochfam uile re silleadh na sul is in moimint deighinaigh
le foghar an bhuabhaill deirennaidh: amhail adeir Isayas,
resurgent, inquit, mortui resurgent qui erant in sepulchris
15]
et letabuntur omnes qui sunt in terra: ros qui sanitas illis
est terra vero ipsorum cadet. eireochaid na mairbh as na
h-uadhaibh, gach uile dhuine ar talmhain an tan sin, agus is
e braen shilis uaitsi as slainti doibh uile, agus tuitfidh a talmhain.
Is é in braen sin braen do bhlas na gloiri suthaine mhairis mar
20]
shlainti ag lucht na togha. Talamh na peacaidh iomorro, cuirp
na ndaine ndamunta thuitis a n-aigen pene ifrinn. Agus adeir
Daniel faidh, qui dormiunt in terrae pulvere evigilabunt, alii
in vitam eternam, alii in opprobrium sempiternum .i. na daine
ata ana codladh a luaithridh na talmhan do dhenaid fuirechras
25]
in tan sin, agus rachaidh drong aca anns an beathaidh shuthain,
agus drong eile chum na pene suthaine. Narab iongnadh le
neach na daine mharbha do eirghi as an luaithridh, oir ni dochra
in raed ata ann d'athchruthughadh naid na h-uile do cheadchruthughadh
gan adhbhar. Gurab aire sin adeir Augustin,
30]
nar leig Dia nach feadfaidh uile chumhachta in Chruthuightheora
athnuaidhechadh do thabhairt do chorpaibh caich, gebe ar bith
bas fuaradar do mhuir no do thir no do loscadh no do shlugadh
piast no en no ethaidaigh: eireochaid is na corpaibh cheadna
ar na n-edughadh co neamh-thruaillighthi do-mharbhtha,
p.185
amhail adeir Iob, scio quod redemptor meus vivit etc .i. creidim
an Slanaightheoir do bheith beo, agus co n-eireocham maille
ris is in eiseirghi dheighinaigh, agus do chibh mo Shlanaightheoir
maille rium agus me am cholainn fein, agus is aire sin atbert
5]
Gregoir, atamm aga chreidimh agus aga admhail do reir Iob
gur eirigh ar Slanaightheoir maille re cuirp so-ghlacadh. agus
co n-eireocham fein is na colnaibh cheadna a n-examhlacht
crotha agus firinne agus gloire, agus atamaid ionann do reir
na firindi agus examhail do reir {MS folio 55b1} cumhachtain. Ata
10]
mín ceandais do-thruaillighthe agus atá sé so-ghlacadh ar son
nach legind se bunait nadurdha firindi uadha. Ata gach uile
égcosc an chead chrotha ann fein do reir gné na cead firinne
is in eiseirghi. agus adeir in Tighearna fos, ni bhi baindsiughadh
is in eiseirghi acht a mbeith a flaithemhnas amhail aingle
15]
Dhe. Gurab aire sin adeir Augustin. na bith cunntabhairt
agad cach uile égcosc do dhenamh na h-eiseirghi mar do bhatar
ar tus. Ni bhia in druis in tan sin ann, dearbhthar ina cuisi
combuaidhreadh d'aen neach, oir tairngtear uatha gach uile
locht corpardha aitreabhas inntu, agus bidh tarnocht follas
20]
do cach uile in tan sin gan cumas gan cumhachta aca air agus
coimheadar daibh a neithe naemh. An ti do chruthaigh a
n-égcosc uili ni legind aen esbaidh orra, amhail adeir an
Tighearna, capillus de capite vestro non peribit .i. nach racha
aen rib d'fholt agaibh amugha na oiread. Agus na bith dochas
25]
agaibh ar a shon sin co n-éireochaid na daine esbadhacha ina
ndo-dhelbhaibh fein, amhail atait doill agus buighre agus bacach
agus a cosmhaile. Adeir Augustin, ibi quae prava sunt
corrigentur i. na neithe do bhí saebh ar tus cearteochar an
tan sin iad, agus cearteochar gach ni dochraidh da mbia a cach
30]
in la sin, co mbia sé glormhar sochraidh arna cheartughadh
a foirfeacht fhlaitheamhanta. Agus bith a dheimhin agad
nach hi foirm esbadhach na mball eiseirgheas Dia, acht an
forfidheacht ghlordha athnuaidheachta fhlaitheamhanta, agus
ni bhia ceartughadh ingen na fuilt na an oiread gan beith a
35]
foirm ghlórdha ionmholta in la sin. Mar fhéadas in ceard
no in dealbhadóir a n-ymhaigh fein d'athnuaidheachadh,
feadaidh Dealbhadoir agus Ceard in chruthuighthi uile an
p.186
dealbh agus an deallradh is áil leis fein do thabhairt ana
ymhaighin fein gan dighbhail da substaint. A n-éis a deich
mbliadhna fichead eirghis cach chum na h-eiseirghi, do reir
Augustin, agus beid na daine uile comhthroma ris na h-ainglibh
5]
do reir gloiri agus conaich in tan sin gin co beth do reir cuirp
na aeisi. Agus dligheadh cach uile chomhlasadh do ghradh
in Chruthuightheora do-bheir an foirm flaitheamhanta so
tar eis gach uile bhais dhochraidh da rach iad.