Corpus of Electronic Texts Edition
Instructio Pie Vivendi et Superna Meditandi (Author: [unknown])
section 3
p.115
DO GHRADH NA NAMHAD annso. DE DILECTIONE INIMICORUM .i. DO GHRADH NA NAMHAD
labhras in chaibidil so.
Agus madh ail let inghean Dia co dingmhala do radh rit,
5]
is h-eigin duit gradh do namhad do bheith agud o mhoran
d'adhbharaibh agus co h-airithi o chuig adhbharaibh. An
chead adhbhar dibh: fa chomhair co leicfeadh Dia do pheacaigh
let ma do leigidhsi a peacaigh le cach. Maseadh leigsi in beacan
le cách co glic fa chomhair co leicfeadh Dia in moran letsa:
10]
or adubhairt an Tighearna, gibé leigeas a pheacaigh le neach,
co leicfi in t-Athair neamhdha a pheactha leisium. Agus bith
a fhis agad corobí so in aithrighi gherr étrom shlánaigheas na
peacaich. Gibé neach nach féadann aithrighi na saethar na
ceartachadh ar neach ele, tabhradh sé in gradh so agus bearaidh
15]
a bheatha as co h-inill. Da ndearnair na neithi so gan gradh do
namhad agad, ní fhuil greim agad orro. An dara h-adhbhar:
co feta so do radh co h-inill, dimitte nobis debita nostra sicut
et nos dimittimus debitoribus nostris .i. leicsi ar fiacha linne
mar leigmidne lenar naimhdibh. Maseadh, madh áil let urnaidhi
20]
dhingmhala do dheanumh, na bith fích ar bith ad chroidhi
ar egla co cuirfedh in t-egnaidhi adt aghaidh beith ag connmhail
feirgi do neach ele agus tú ag iarraigh maithmhighi ar Dia:
or da tucair dot uigh co glic cad do rindis féin a n-aghaidh Dia,
ní cuimhneochair cad do rinde neach ele ort. Do citer duitsi
25]
na neithe so co cruaidh, gidheadh is etrom so-iomchar duit
iad ag mes a fiach agus a luaidhigheachta. An treas adhbhar:
co ngriosa tú do namha do dheanumh maitheasa .i. do thabhairt
gradha do {MS folio 41b2} chách, amhail adeir in t-apstol, si esurierit
inimicus tuus ciba illum, si sitit potum da illi: haec enim
30]
faciens carbones ignis congreges super caput eius .i. da roibh
ocarus ar do namhaid, tabhair biadh dod namhaid, agus tabhair
deoch do da raibhi íta fair, agus da ndearnair so, cuirfir smearoide
teineadh ar a cheand .i. a indtinn do lasadh chum gradha do
thabhairt dodt oibrighthibhsi, amhail adeir in t-apstol nol
p.116
vinci a malo, sed vince in bono malum .i. na claitear tú a n-olc,
acht claidhsi in t-olc anns an maith: or is i in fhoighidi cinel
claiti is uaisli ann, ar son corobe in ti fhuilngheas is fearr
chlaidheas, agus madh áil let clai do dheanumh ar neach, foghluim
5]
fulang ar tus. Gurob aire sin nach inntuctha duit freagra
cham asaentach ar fear in aindlighe, agus na tairg a cheartughadh
mar ghné smachtaighthi o bhriathraibh geara do mhilleadh in
t-anam fa ndeachaigh Mac Dhia sa chrann cesta. Na claechlo
agus na cas t'aghaidh, na th'edan, na do shron, na do shúil,
10]
na do bhél, na do thenga ina aghaidh, acht tabhair bás don
as-aenta mar tinnsgnas si. An ceathramhadh adhbhar ina
molta duit gradh do namhad do bheith agud: óir ataid siad
ag ullmhughadh slighe na beathadh dhuit a ngradh Dhe agus
ina thoil. Agus na caraid do ní maith duit ar son do ghradh,
15]
is doibh féin théid a tharbha, óir ní chosinn tarbha d'fhaghbhail
duitsi ar son duine ele do dheanumh do thoile agus a chontrardha
sin a fhoighidi aindlighe na namhad, or is ard na tindluicthi
atá agad ar a dheanumh ar gradh Dhia. Or do-bheirid siad
tindluicthi na beathadh suthaine dot anmain in tan do-bheirid
20]
siad adhbhar na foighidi duit, amhail adeir in Tighearna, in
patientia vestra possidebitis animas vestras .i. is anns an
foighidi ghabhthai selbh dhileas bhar n-anma fein, or mar ghlanas
in t-oighi in t-iarann, agus in folcadh in bhreid, agus mar
cheartaigheas in t-shlat in deisgibal, is mar sin ghlanas foighidi
25]
aindlighe a namhad gach neach. Mar phogas an deisgibal slat
a cheartaighthi, dlighisi pog sitha do namhad do ghradhughadh
ar son toraidh na paisi do-bheir do mhaighistir duit ar a son.
Corob aire sin adubhairt in Tighearna, diligite in imicos vestros
et benefacite hiis qui oderunt vos .i. tabhraidh gradh do bhar
30]
naimhdibh agus denaidh an mhaith a n-aghaidh in fhuatha,
uair masa coir {MS folio 42a1} duit gradh do thabhairt do do chairdibh
ar son bidh agus edaigh agus sochair in chuirp, is ro-mhór
dlighi gradh do thabhairt do do namhaid ar shochair agus
p.117
ar ghloir th'anma thic ot fhoighidi agus od ghradh do Dhia.
Agus bidh a fhis agud corob conaich thú ma thuigi na neithi
so, or beidhir saer neamhghortaighthi od naimhdibh. An
cuigeadh adhbhar fa ndlighi gradh do thabhairt dod namhaid:
5]
uair do-nitear cosmhail re Dia thú is in gradh so, amhail adeir
in Tighearna, si diligitis amicos vestros tantum, quid amplius
facietis .i. cread is tarbha duit gradh do charat amhain do bheith
agud, mar bhis ac an puplican agus ag an pagánach, ór ní
fhuil ann sin acht fiacha aga cuitechadh, gidheadh gibé
10]
ghradhuigheas caraid agus namhaid ar gradh Dhia atá cosmhail
re Dia féin: uair mar do-bheir Dia in ghrian dona dainibh mhaithi
agus dona fel-dainibh, is mar sin dligheas in duine namhaid agus
caraid do ghradhughadh a nDia, agus mar do-bheir sé fearthain
co coitcheand doibh, tabhraidhsi gradh do bhar cairdibh
15]
innuibh fein agus a nDia agus do bhar naimhdibh ar son Dia:
oir ni comparaid chóir don Chriostaighi lerbh ail Criosd
d'inntsamhlughadh beith cosmhail ris in paganach amhain.
Maseadh na bí cosmhail ris in pagánach amhain, acht do ghradh
do dhublughadh do chara agus do namha d'inntsamhlughadh
20]
do Thighearna féin, iondas co n-aiberthar inghean Dia co dileas
ruit, amhail adeir in Tighearna fein, grádh do thabhairt dod
namhaid madh ail let beith ad mhac don Athair ata ar nimh.
Gurob aire sin adeir in t-ochtar, ge cailgind in bhech in duine
co ngabhann aici gan dighbhadh do dheanumh di ar gradh
25]
a mela, agus mar sin in duine dhligheas gabhail aga namhaid
ar gradh na glóire do gheibh ar son a ghradha. Da reir sin
ma tai mar is mian duit, eisd co friochnumhach mar inghin
ghradhach redt Athair fein ag labhairt co h-examhail re chloinn
féin arna togha o ndroch bhésaibh.